Хвилинка каліграфії. 3-4 класи.
Дидактичні матеріали.
А ай аб ва ща ка
Айстра
абрикос апельсин апетит
Диктант.
Берізка біла, світла,ще сонця жде,
мабуть. А вже осінні мітли скрізь листячко метуть. А вже холодні, сині
хлюпочуться дощі. Стоїть берізка нині у жовтому плащі.
· Скласти
речення з одним із слів;
· Знайти
слова вжиті у переносному значенні;
· Визначити
основу речення;
· Поділити
слова на склади для переносу;
· Розібрати
за будовою слово берізка.
Б ба юу об зб вб
Багатство бензин
бетон барвінок хліб
Диктант.
Хліб печуть уже кілька тисяч років.
Здавна люди з великою любов’ю, ніжністю і теплотою ставляться до цього
харчового продукту. Вони називають його хлібець, хлібчик.
· Встановити
зв’язок слів у реченні;
· Знайти
споріднені слова, визначити корінь;
· Виділити
букви,що позначають глухі приголосні звуки;
· Розібрати
як частину мови слово люди;
· Поставити
запитання до слів, назвати частини мови.
В ов ве вл ув
Восени
вересень вереск велосипед
верблюд
Диктант.
Найбільше і найдорожче добро в кожного
народу-це його мова. Мудре слово дає радість, нерозумне і зле, необдумане і
нетактовне-приносить біду. Любімо рідну мову, бережімо і плекаймо її, як
сестру, як матір, як власних дітей.
· Які
речення за метою висловлювання?
· Утворити
споріднені слова від слова мова;
· Підкреслити
однорідні члени речення;
· Зробити
звуко-буквений аналіз слова вересень;
· Скласти
речення з одним із слів;
· Знайти
порівняння, пояснити розділові знаки.
Г гл
ог гв га гу
Герой
горизонт гриміти гербарій
Диктант.
Зеленів луг. На ньому весною розцвітали
квіти, літали метелики, гули бджоли. Луг пахнув медом. За лугом виднівся ліс.
Влітку він манив своєю прохолодою.
· Визначити
основу речень;
· Підкреслити
однорідні члени речення;
· Розібрати
за будовою слово прохолодою;
· Визначити
в якому відмінку вжиті іменники;
· Назвати
звуки у слові розцвітали;
· Утворити дієслово від слова прохолода.
Д да
од дм дв
Дитина
директор дециметр диктант диван
Диктант.
Хата. Ти була мені, наче мати. Ти
служила мені, як могла,- моя рідна батьківська хата не жаліла для нас тепла.
· Знайти
порівняння;
· Підкреслити
займенники;
· Дібрати
споріднені слова до слова хата;
· Поставити
запитання до слів;
· Виписати
слово, в якому звуків менше, ніж букв, зробити його звуко-буквений аналіз;
· Визначити
тип речень.
Е
е
лес ще ем ре же
Веселка елеватор механік щеплення
Диктант.
Де дружніші, там
сильніші. Дерево міцне корінням, а людина дружбою. Берись дружно- не буде
сутужно.
· Пояснити
значення прислів’я;
· Визначити,
в якому відмінку вжиті іменники, виділити їх відмінкові закінчення;
· Скласти
речення з одним із слів;
· Від
слова дружба утворити дієслово;
· Підкреслити
наголошені склади.
Є
єд
ює ає єж
Єдність єднає
з’єднання окрилює
Диктант.
Що ми саджаєм,
саджаючи ліс? Крила, щоб в небо літак нас поніс. Парту і зошит, олівець і
пенал, книжку, лінійку, газету журнал.
· Які
речення за метою висловлювання?
· Підкреслити
слова, які не переносяться;
· Зробити
звуко - буквений аналіз слова з’єднання;
· Пояснити
правопис слова саджаєм;
· Підкреслити
наголошені склади;
· Виписати
слова, в яких звуків більше,ніж букв.
Ж же
жу жл аж
Журавлі жовтень
жирафа ожеледиця
Диктант.
Он летять
журавлики-літо йде! Зачепили сонечко золоте! Сонце заховалося - не знайти.
Виплив місяць човником золотим.
· Скласти
речення з одним із слів;
· Підібрати
слова із даним звуком;
· Встановити
зв’язок між словами в реченні;
· Визначити
час дієслів;
· Підібрати
споріднені слова до слова літо;
· Виписати
слова з префіксом, розібрати їх за будовою.
З зе
зи зв аз
Зграя взимку
заметіль зелений
Від рідної землі
віє теплом, від чужої - холодом. З поганої трави не буде доброго сіна. Малого
коня хвали, а великого запрягай. Дерева в дрімучому лісі бувають високими і
низькими.
· Пояснити,
як розумієте вислови;
· Виписати
антоніми;
· Встановити
зв’язок між словами в реченні;
· Дібрати
споріднені слова до слова зелений;
· Визначити
рід, число прикметників;
· Пояснити
правопис слова низький;
· Розібрати
як частину мови слово землі.
и ис
жи ин
Рослина жито
життя кизил
Диктант.
Реве та стогне
Дніпр широкий, сердитий вітер завива, додолу верби гне високі, горами хвилі
підійма.
· Визначити
тип речення;
· Підібрати
антоніми до слів широкий, сердитий, високі, додолу.
· Скласти
речення із словами;
· Знайти
слова, вжиті в переносному значенні;
· Пояснити
правопис слів широкий, життя;
· Підкреслити
прикметники, визначити їх рід.
І
із
під між різ
Іній ірис
індик ніжно
Диктант.
І маленькі, і
старенькі влітку, взимку, навесні всюди вдягнені гарненько у зелені сукні всі.
· Відгадати
загадку, зробити звуко-буквений аналіз відгадки;
· Виписати
прислівники;
· Встановити
зв’язок між словами у реченні;
· Скласти
речення із словами;
· Знайти
антоніми;
· Пояснити
розділові знаки в реченні;
· Розібрати
слова гарненько, навесні за будовою.
Ї
їж
їд їм в’ї їз
Їжак поїздка
країна Київ
Диктант.
Як людина виростає-їздить, плаває,
літає, одкриває, пізнає геть усе, що в світі є.
· Визначити
час, дієвідміну дієслів;
· Поділити
слова на склади для переносу;
· Визначити
основу речення, підкреслити однорідні члени речення;
· Записати
звукову модель слова країна;
· Пояснити
правопис слова поїздка;
· Дібрати
синоніми до слова пізнає.
Й йо
ій ай ий ей
Край
майор Йосип
Диктант.
Йдуть, і йдуть, і йдуть дощі…Стали
чорними кущі,і дерева чорні стали, бо листочки всі опали. Тільки дуб стоїть у
листі і калинонька в намисті.
· Визначити
тип речення, пояснити розділові знаки;
· Підкреслити
букви, що позначають глухі приголосні звуки;
· Підібрати
синоніми до слова йдуть;
· Поставити
запитання до слів, назвати частини мови;
· Зробити
звуко - буквений аналіз слова кущі;
· Від
слова дощі утворити дієслово;
· Знайти
слова, вжиті в переносному значенні;
· Встановити
зв’язок слів у реченні.
К ка
ук кл як ек
Кишеня криниця кермо
українські Керч
Диктант.
Червона ягідка, але на смак гірка.
Сказати легко, а зробити важко. Ложка дьогтю зіпсує діжку меду.
· Пояснити
правопис слів ягідка, легко, важко, дьогтю, діжку;
· Пояснити,
як розумієте вислови;
· Знайти
антоніми;
· Скласти
словосполучення із словами;
· Записати звукову модель слова ягідка;
· Виділити
букви, що позначають дзвінкі приголосні звуки;
· Розібрати
як частину мови слово червона;
· Знайти
в реченні прислівники.
Л ел дл вл ля
Лимон
ледачий льонарі лелека
Диктант.
Шумлять дуби, дзвенять дуби, над ними
сонце блискає. Хмарки, мов білі голубки, пливуть над ними високо.
· Встановити
зв’язок слів у реченнях, визначити тип речень;
· Поставити
наголос у словах, поділити їх на склади;
· Пояснити
правопис слів ледачий, дзвенять, лелека;
· Знайти
порівняння;
· Визначити
число, час, дієвідміну дієслів;
· Зробити
звуко-буквений аналіз слова льонарі;
· Дібрати
споріднені слова до слова шумлять.
М
ем
му ам мл ім
Метал медаль
медовий мережити метро
Диктант.
Матері ми
завдячуємо всім. Повага до матері на землях України була одвічною. Діти до
матерів зверталися тільки на Ви. Козаки, з чиїх голів шапку можна було зняти
тільки з головою, побожно скидали її перед матір’ю.
· Скласти
речення із словами;
· Визначити
основу речень;
· Визначити,
в якому роді, числі і відмінку стоять виділені іменники;
· Знайти
у реченні займенники;
· Записати
звукову модель слова матір’ю;
· Утворити
дієслово від слова повага;
· Розібрати
за будовою слово скидали.
Н
он
ні ен ун ня
Неділя вбрання
новий назад напам’ять
Поставити
наголос у словах.
Диктант.
Де ви народились? Де виросли і почали
ходити до школи? Як називається ваше місто, село? Це і є ваша маленька
батьківщина.
· Які
речення за метою висловлювання?
· Скласти
речення з одним із слів;
· Зробити
звуко - буквений аналіз слова напам’ять;
· Розібрати
за будовою слово маленька;
· Визначити
час і дієвідміну дієслів;
· Пояснити
правопис слова називається;
· Розібрати
як частину мови слово виросли.
О ось он то ом ов
ко
Одинадцять ознака океан олень олівець
очерет
Диктант.
Ніби притомилось сонечко привітне, у
траві пожовклій молочай не квітне. Облетіло літо листячком із клена, лиш ялинка
в лісі сонячно-зелена.
· Поставити
наголос у словах;
· Скласти
з одним із слів речення;
· Записати звукову модель слова одинадцять;
· Знайти слова, вжиті у переносному значенні;
· Визначити
тип речень;
· Встановити
зв’язок між словами у реченні;
· Визначити,
в якому відмінку стоять іменники і залежні від них прикметники;
· Знайти
слова із префіксами, виділити їх.
П пе оп пі пу при
під
Понеділок предмет
президент пшениця п’ятсот
Диктант.
Запросила я сестричку до стола, клаптик
білого паперу їй дала Посадила я сестричку на стілець, показала, як тримати
олівець. А сама, немов учителька, стою і навчаю першокласницю свою.
· Поставити
наголос у словах;
· Скласти
речення з одним із слів;
· Підкреслити
основу речень;
· Знайти
порівняння;
· Розібрати
за будовою слово посадила;
· Розібрати
як частину мови слово сестричка;
· Поставити
запитання до слів, визначити частини мови.
Р ру ар яр ор при
Радіо революція республіка ремонт реванш
Диктант.
Вербову гілочку, як символ України, повіз Тарас Шевченко із
собою на заслання і посадив її у казахській пустелі. Виросло велике дерево, яке
люди назвали вербою Тараса.
· Зробити
звуко - буквений аналіз слова заслання;
· Скласти
речення із словами;
· Встановити
зв’язок слів у реченні;
· Від
слова символ утворити дієслово;
· Підкреслити
власні назви;
· Виписати
споріднені слова, виділити корінь;
· Назвати
слова, в яких звуків більше, ніж букв;
· Визначити
рід, число, відмінок іменників.
С ес ст ес си ус яс см
Сантиметр секунда середа сигнал спасибі сімдесяти
Диктант.
Рідний край! Безмежні степи, зелені
ліси, блакитні небеса. Хіба є щось дорожче за Вітчизну?
· Визначити
тип речень за метою висловлювання;
· Пояснити
правопис словникових слів;
· Записати
звукову модель слова щось;
· Підібрати
споріднені слова до слова ліси;
· Розібрати
як частину мови слово блакитні;
· Підкреслити
букви, що позначають дзвінкі приголосні звуки;
· Назвати
словосполучення іменника з прикметником.
Т та уть ті ять
тре тe
Театр телеграма телефон температура тривога тролейбус
Диктант.
Як без діла сидіти, то можна одубіти.
Щоб рибу їсти, треба в воду лізти. Краще не обіцяти, як слова не тримати. Не
вір словам, а вір ділам.
· Поставити
наголос, поділити слова на склади для переносу;
· Пояснити, як розуміють вислови;
· Скласти
речення із словом;
· Назвати
спонукальне речення;
· Підкреслити
букви, що позначають глухі приголосні звуки;
· Розібрати
як частину мови слово обіцяти;
· Зробити
звуко-буквений аналіз слова телеграма;
· Визначити
дієвідміну дієслів.
У ур уф ду щу жу
Україна український учитель Ужгород
Диктант.
У боротьбі із шкідниками лісів людям
допомагають птахи і мурашки. Мурашки
зносять у свої гнізда шкідливих комах. Обов’язок школярів захищати мурашники,
тому що…
· Закінчити
речення;
· Підкреслити
основу речень;
· Пояснити
правопис слів боротьбі, Україна,
Ужгород;
· Виписати
споріднені слова, виділити корінь;
· Поставити
запитання до слів, назвати частини мови;
· Зробити
звуко-буквений аналіз слова обов’язок;
· Визначити
рід, число, відмінок іменників;
· Утворити
від слова шкідливих дієслово.
Ф фа фло фу іф еф
Фанера фартух фермер
футбол
Диктант.
Тихо в Карпатах. Зимова пора. Сонце сміється і сяє. Тихо. Ні
вітру, ні звуку не чуть, сонні ялиці дрімають, дивний серпанок морози їм тчуть.
· Встановити
зв’язок слів у реченні;
· Знайти
слова, вжиті у переносному значенні;
· Скласти
речення з одним із слів;
· Записати
звукову модель слова сміється;
· Підібрати
антоніми до слів зимова, тихо, сміється, морози.
· Розібрати
за будовою слово зимова;
· Визначити
дієвідміну дієслів;
· Назвати
слова, в яких звуків більше, ніж букв.
Х хв ох хл ха хв
ух
Хвилина хвалько
хвороба Херосіма
Диктант.
Цвіте
черемха. Я дуже люблю це дерево. Воно завжди посміхається. А навесні,
коли білі пахучі квіти вкривають його, навіть сміється.
· Визначити
головні і другорядні члени речення;
· Скласти
речення із словами;
· Знайти
в реченні займенники, визначити особу;
· Пояснити
правопис слова сміється;
· Зробити
звуко-буквений аналіз слова черемха;
· Розібрати за будовою слово вкривають;
· Визначити
час і дієвідміну дієслів;
· Виписати
прислівники.
Ц цв ця оц цу ац
Цемент
цукерка цирковий цукор
Диктант.
Сидить Марушка в семи кожушках. Хто її
роздягає, той сльози проливає. Один пастух багато овець пасе.
· Відгадати
загадки, зробити звуко-буквений аналіз відгадки;
· Поділити
слова на склади, поставити наголос;
· Назвати
займенники, числівники;
· Встановити
зв’язок слів у реченні, підкреслити основу;
· Записати
антоніми до слів багато, сидить;
· Поставити
запитання до слів, назвати частини мови;
· Розібрати
за будовою слово проливає.
Ч оч чв чн ач вч
Черговий
черевики черемха черешня
четвер читання чотирнадцять
Диктант.
Дитячі іграшки виникли дуже давно. Спочатку це були
камінчики, шишки, палички, глиняні грудочки. Пізніше для розваги дітей виготовляли зменшені копії різних речей.
· Визначити
основу речення;
· Підкреслити
однорідні члени речення;
· Поставити
наголос у словах, поділити їх на склади;
· Зробити
звуко-буквений аналіз слова черевики;
· Виділити
букви, що позначають глухі приголосні звуки;
· Розібрати
за будовою слово грудочки;
· Визначити
в якому відмінку вжиті іменники, виділити їх відмінкові закінчення;
· Розібрати
як частину мови слово іграшки.
Ш ша шп шу шву ш
Шеренга
шістнадцять шістдесят шістсот
шофер
Диктант.
Люби книгу! Вона навчить тебе шанувати
людину. З книги ти довідаєшся про багато цікавих речей. Я і ти, всі ми
сподіваємося, що, читаючи книги, відчуємо, який це скарб - наша рідна мова.
· Назвати
речення за метою висловлювання;
· Поділити
слова на склади для переносу;
· Записати
звукову модель слова шістнадцять;
· Виписати
займенники, визначити їх особу;
· Визначити
рід прикметників;
· Встановити
зв’язок між словами в реченні;
· Визначити
час дієслів;
· Утворити
споріднені слова від слова мова.
Щ ще ощ щі щу іщ
Щогодини щоденно щотижня щедрувати
Диктант.
Не шуміть ви осокори, щоб синок вас не
почув: довго бігав він на- дворі, натомився і заснув. Місяченьку, чародію, не
жартуй крізь вікна з ним, не лягай йому на вії ти промінням голубим.
· Назвати
слова вжиті в переносному значенні;
· Виписати
займенники, визначити їх особу;
· Скласти
речення з одним із слів;
· Встановити
зв’язок слів у реченні;
· Знайти
прислівники;
· Підкреслити
однорідні члени речення;
· Розібрати
як частину мови слово бігав;
· Пояснити
правопис частки не з дієсловами.
Ююр ою ють тю в’ю
Юннат
юрта Юлія Юрій
Диктант.
Птахи наші друзі. Вони знищують
шкідників лісу. А ще вони радують нас своїм співом. Бережіть птахів! Вони…
· Закінчити
текст, визначити, якого він типу?
· Визначити
тип речень за метою висловлювання;
· Підкреслити
основу речення;
· Виписати
слова, в яких звуків більше, ніж букв;
· Визначити
рід, число, відмінок іменників;
· Скласти
речення з одним із слів;
· Записати
звукову модель слова знищують;
· Дібрати
споріднені слова до слова радують.
Я
яє
яс ян ля ця
Якір ярина
ясен Ярина
Диктант.
Наше подвір’я велике. Валер’ян і Улянка
випололи на ньому бур’ян. Потім розбили квітник. Хлоп’ята розчистили майданчик.
Там ми всі граємо в м’яча.
· Визначити
головні і другорядні члени речення;
· Назвати
власні назви;
· Пояснити
правопис слів із апострофом;
· Виписати
і розібрати за будовою слова з префіксами;
· Визначити
час дієслів;
· Записати
звукову модель слова подвір’я;
· Підкреслити
однорідні члени речення;
· Скласти
речення із словами ярина, Ярина.
Ь
льо тьо нь ось
Льон тьохкає
бадьорість
Диктант.
Ти знаєш що таке хліб? Хліб-це наше життя, наше багатство. Без хліба
люди-сироти, а земля - страждальниця. У хлібину вкладена велика праця багатьох
людей. Шануйте працю хліборобів! Бережіть хліб!
· Назвати
тип речень за метою висловлювання;
· Виписати
споріднені слова, виділити корінь;
· Зробити
звуко-буквений аналіз слова багатство;
· Назвати
порівняння;
· Виписати слова, в яких звуків менше, ніж букв;
· Розібрати
як частину мови слово праця;
· Скласти
речення із словами;
· Назвати
однорідні члени речення;
· Від
слова праця утворити дієслово.
Немає коментарів:
Дописати коментар