субота, 17 червня 2017 р.

Хвилинка каліграфії. 3-4 класи. 
Дидактичні матеріали.
А ай аб ва ща ка
Айстра  абрикос  апельсин  апетит
Диктант.
Берізка біла, світла,ще сонця жде, мабуть. А вже осінні мітли скрізь листячко метуть. А вже холодні, сині хлюпочуться дощі. Стоїть берізка нині у жовтому плащі.
·       Скласти речення з одним із слів;
·       Знайти слова вжиті у переносному значенні;
·       Визначити основу речення;
·       Поділити слова на склади для переносу;
·       Розібрати за будовою слово берізка.
Б ба юу об зб вб
Багатство  бензин  бетон  барвінок  хліб
Диктант.
Хліб печуть уже кілька тисяч років. Здавна люди з великою любов’ю, ніжністю і теплотою ставляться до цього харчового продукту. Вони називають його хлібець, хлібчик.
·       Встановити зв’язок слів у реченні;
·       Знайти споріднені слова, визначити корінь;
·       Виділити букви,що позначають глухі приголосні звуки;
·       Розібрати як частину мови слово люди;
·       Поставити запитання до слів, назвати частини мови.
В ов ве вл ув
Восени  вересень вереск велосипед  верблюд 
Диктант.
Найбільше і найдорожче добро в кожного народу-це його мова. Мудре слово дає радість, нерозумне і зле, необдумане і нетактовне-приносить біду. Любімо рідну мову, бережімо і плекаймо її, як сестру, як матір, як власних дітей.
·       Які речення за метою висловлювання?
·       Утворити споріднені слова від слова мова;
·       Підкреслити однорідні члени речення;
·       Зробити звуко-буквений аналіз слова вересень;
·       Скласти речення з одним із слів;
·       Знайти порівняння, пояснити розділові знаки.
Г гл ог гв га гу
Герой  горизонт  гриміти  гербарій
Диктант.
Зеленів луг. На ньому весною розцвітали квіти, літали метелики, гули бджоли. Луг пахнув медом. За лугом виднівся ліс. Влітку він манив своєю прохолодою.
·       Визначити основу речень;
·       Підкреслити однорідні члени речення;
·       Розібрати за будовою слово прохолодою;
·       Визначити в якому відмінку вжиті іменники;
·       Назвати звуки у слові розцвітали;
·       Утворити  дієслово від слова прохолода.
Д да од дм дв
Дитина  директор  дециметр  диктант диван
Диктант.
Хата. Ти була мені, наче мати. Ти служила мені, як могла,- моя рідна батьківська хата не жаліла для нас тепла.
·       Знайти порівняння;
·       Підкреслити займенники;
·       Дібрати споріднені слова до слова хата;
·       Поставити запитання до слів;
·       Виписати слово, в якому звуків менше, ніж букв, зробити його звуко-буквений аналіз;
·       Визначити тип речень.
Е е лес ще ем ре же
Веселка  елеватор механік  щеплення
Диктант.
Де дружніші, там сильніші. Дерево міцне корінням, а людина дружбою. Берись дружно- не буде сутужно.
·       Пояснити значення прислівя;
·       Визначити, в якому відмінку вжиті іменники, виділити їх відмінкові закінчення;
·       Скласти речення з одним із слів;
·       Від слова дружба утворити дієслово;
·       Підкреслити наголошені склади.
Є єд ює ає єж
Єдність  єднає  зєднання  окрилює
Диктант.
Що ми саджаєм, саджаючи ліс? Крила, щоб в небо літак нас поніс. Парту і зошит, олівець і пенал, книжку, лінійку, газету журнал.
·       Які речення за метою висловлювання?
·       Підкреслити слова, які не переносяться;
·       Зробити звуко - буквений аналіз слова з’єднання;
·       Пояснити правопис слова саджаєм;
·       Підкреслити наголошені склади;
·       Виписати слова, в яких звуків більше,ніж букв.
Ж же жу жл аж
Журавлі  жовтень  жирафа  ожеледиця
Диктант.
Он летять журавлики-літо йде! Зачепили сонечко золоте! Сонце заховалося - не знайти. Виплив місяць човником золотим.
·       Скласти речення з одним із слів;
·       Підібрати слова із даним звуком;
·       Встановити зв’язок між словами в реченні;
·       Визначити час дієслів;
·       Підібрати споріднені слова до слова літо;
·       Виписати слова з префіксом, розібрати їх за будовою.

З зе зи зв аз
Зграя  взимку  заметіль  зелений
Від рідної землі віє теплом, від чужої - холодом. З поганої трави не буде доброго сіна. Малого коня хвали, а великого запрягай. Дерева в дрімучому лісі бувають високими і низькими.
·       Пояснити, як розумієте вислови;
·       Виписати антоніми;
·       Встановити зв’язок між словами в реченні;
·       Дібрати споріднені слова до слова зелений;
·       Визначити рід, число прикметників;
·       Пояснити правопис слова низький;
·       Розібрати як частину мови слово землі.
и ис жи ин
Рослина  жито  життя  кизил
Диктант.
Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива, додолу верби гне високі, горами хвилі підійма.
·       Визначити тип речення;
·       Підібрати антоніми до слів широкий, сердитий, високі, додолу.
·       Скласти речення із словами;
·       Знайти слова, вжиті в переносному значенні;
·       Пояснити правопис слів широкий, життя;
·       Підкреслити прикметники, визначити їх рід.

І із під між різ
Іній  ірис  індик  ніжно
Диктант.
І маленькі, і старенькі влітку, взимку, навесні всюди вдягнені гарненько у зелені сукні всі.
·       Відгадати загадку, зробити звуко-буквений аналіз відгадки;
·       Виписати прислівники;
·       Встановити зв’язок між словами у реченні;
·       Скласти речення із словами;
·       Знайти антоніми;
·       Пояснити розділові знаки в реченні;
·       Розібрати слова гарненько, навесні за будовою.
Ї їж їд їм в’ї  їз
Їжак  поїздка  країна Київ
Диктант.
Як людина виростає-їздить, плаває, літає, одкриває, пізнає геть усе, що в світі є.
·       Визначити час, дієвідміну дієслів;
·       Поділити слова на склади для переносу;
·       Визначити основу речення, підкреслити однорідні члени речення;
·       Записати звукову модель слова країна;
·       Пояснити правопис слова поїздка;
·       Дібрати синоніми до слова пізнає.
Й йо ій ай ий ей
Край  майор  Йосип
Диктант.
Йдуть, і йдуть, і йдуть дощі…Стали чорними кущі,і дерева чорні стали, бо листочки всі опали. Тільки дуб стоїть у листі і калинонька в намисті.
·       Визначити тип речення, пояснити розділові знаки;
·       Підкреслити букви, що позначають глухі приголосні звуки;
·       Підібрати синоніми до слова йдуть;
·       Поставити запитання до слів, назвати частини мови;
·       Зробити звуко - буквений аналіз слова кущі;
·       Від слова дощі утворити дієслово;
·       Знайти слова, вжиті в переносному значенні;
·       Встановити зв’язок слів у реченні.
К ка ук кл як ек
Кишеня криниця   кермо  українські Керч
Диктант.
Червона ягідка, але на смак гірка. Сказати легко, а зробити важко. Ложка дьогтю зіпсує діжку меду.
·       Пояснити правопис слів ягідка, легко, важко, дьогтю, діжку;
·       Пояснити, як розумієте вислови;
·       Знайти антоніми;
·       Скласти словосполучення із словами;
·        Записати звукову модель слова ягідка;
·       Виділити букви, що позначають дзвінкі приголосні звуки;
·       Розібрати як частину мови слово червона;
·       Знайти в реченні прислівники.
Л ел дл вл ля
Лимон  ледачий  льонарі лелека
Диктант.
Шумлять дуби, дзвенять дуби, над ними сонце блискає. Хмарки, мов білі голубки, пливуть над ними високо.
·       Встановити зв’язок слів у реченнях, визначити тип речень;
·       Поставити наголос у словах, поділити їх на склади;
·       Пояснити правопис слів ледачий, дзвенять, лелека;
·       Знайти порівняння;
·       Визначити число, час, дієвідміну дієслів;
·       Зробити звуко-буквений аналіз слова льонарі;
·       Дібрати споріднені слова до слова шумлять.
М ем му ам мл ім
Метал  медаль  медовий  мережити  метро
Диктант.
Матері ми завдячуємо всім. Повага до матері на землях України була одвічною. Діти до матерів зверталися тільки на Ви. Козаки, з чиїх голів шапку можна було зняти тільки з головою, побожно скидали її перед матір’ю.
·       Скласти речення із словами;
·       Визначити основу речень;
·       Визначити, в якому роді, числі і відмінку стоять виділені іменники;
·       Знайти у реченні займенники;
·       Записати звукову модель слова матір’ю;
·       Утворити дієслово від слова повага;
·       Розібрати за будовою слово скидали.
Н он ні ен ун ня
Неділя  вбрання  новий назад  напам’ять
Поставити наголос у словах.
Диктант.
Де ви народились? Де виросли і почали ходити до школи? Як називається ваше місто, село? Це і є ваша маленька батьківщина.
·       Які речення за метою висловлювання?
·       Скласти речення з одним із слів;
·       Зробити звуко - буквений аналіз слова напам’ять;
·       Розібрати за будовою слово маленька;
·       Визначити час і дієвідміну дієслів;
·       Пояснити правопис  слова називається;
·       Розібрати як частину мови слово виросли.
О ось он то ом ов ко
Одинадцять ознака океан олень олівець очерет
Диктант.
Ніби притомилось сонечко привітне, у траві пожовклій молочай не квітне. Облетіло літо листячком із клена, лиш ялинка в лісі сонячно-зелена.
·       Поставити наголос у словах;
·       Скласти з одним із слів речення;
·        Записати звукову модель слова одинадцять;
·        Знайти слова, вжиті у переносному значенні;
·       Визначити тип речень;
·       Встановити зв’язок між словами у реченні;
·       Визначити, в якому відмінку стоять іменники і залежні від них прикметники;
·       Знайти слова із префіксами, виділити їх.
П пе оп пі пу при під
Понеділок  предмет  президент  пшениця  п’ятсот
Диктант.
Запросила я сестричку до стола, клаптик білого паперу їй дала Посадила я сестричку на стілець, показала, як тримати олівець. А сама, немов учителька, стою і навчаю першокласницю свою.
·       Поставити наголос у словах;
·       Скласти речення з одним із слів;
·       Підкреслити основу речень;
·       Знайти порівняння;
·       Розібрати за будовою слово посадила;
·       Розібрати як частину мови слово сестричка;
·       Поставити запитання до слів, визначити частини мови.
Р ру ар яр ор при
Радіо революція  республіка ремонт  реванш
Диктант.
Вербову гілочку,  як символ України, повіз Тарас Шевченко із собою на заслання і посадив її у казахській пустелі. Виросло велике дерево, яке люди назвали вербою Тараса.
·       Зробити звуко - буквений аналіз слова заслання;
·       Скласти речення із словами;
·       Встановити зв’язок слів у реченні;
·       Від слова символ утворити дієслово;
·       Підкреслити власні назви;
·       Виписати споріднені слова, виділити корінь;
·       Назвати слова, в яких звуків більше, ніж букв;
·       Визначити рід, число, відмінок  іменників.
С ес ст ес  си ус яс см
Сантиметр  секунда середа сигнал спасибі сімдесяти
Диктант.
Рідний край! Безмежні степи, зелені ліси, блакитні небеса. Хіба є щось дорожче за Вітчизну?
·       Визначити тип речень за метою висловлювання;
·       Пояснити правопис словникових слів;
·       Записати звукову модель слова щось;
·       Підібрати споріднені слова до слова ліси;
·       Розібрати як частину мови слово блакитні;
·       Підкреслити букви, що позначають дзвінкі приголосні звуки;
·       Назвати словосполучення  іменника з прикметником.
Т та уть ті ять тре тe
Театр  телеграма  телефон  температура  тривога  тролейбус
Диктант.
Як без діла сидіти, то можна одубіти. Щоб рибу їсти, треба в воду лізти. Краще не обіцяти, як слова не тримати. Не вір словам, а вір ділам.
·       Поставити наголос, поділити слова на склади для переносу;
·        Пояснити, як розуміють вислови;
·       Скласти речення із словом;
·       Назвати спонукальне речення;
·       Підкреслити букви, що позначають глухі приголосні звуки;
·       Розібрати як частину мови слово обіцяти;
·       Зробити звуко-буквений аналіз слова телеграма;
·       Визначити дієвідміну дієслів.
У ур уф ду щу жу
Україна  український  учитель  Ужгород
Диктант.
У боротьбі із шкідниками лісів людям допомагають  птахи і мурашки. Мурашки зносять у свої гнізда шкідливих комах. Обов’язок школярів захищати мурашники, тому що…
·       Закінчити речення;
·       Підкреслити основу речень;
·       Пояснити правопис слів  боротьбі, Україна, Ужгород;
·       Виписати споріднені слова, виділити корінь;
·       Поставити запитання до слів, назвати частини мови;
·       Зробити звуко-буквений аналіз слова обов’язок;
·       Визначити рід, число, відмінок  іменників;
·       Утворити від слова шкідливих дієслово.
 Ф фа фло фу іф еф
Фанера фартух  фермер  футбол
Диктант.
Тихо в Карпатах.  Зимова пора. Сонце сміється і сяє. Тихо. Ні вітру, ні звуку не чуть, сонні ялиці дрімають, дивний серпанок  морози їм тчуть.
·       Встановити зв’язок слів у реченні;
·       Знайти слова, вжиті у переносному значенні;
·       Скласти речення з одним із слів;
·       Записати звукову модель слова сміється;
·       Підібрати антоніми до слів зимова, тихо, сміється, морози.
·       Розібрати за будовою слово зимова;
·       Визначити дієвідміну дієслів;
·       Назвати слова, в яких звуків більше, ніж букв.
Х хв ох хл ха хв ух
Хвилина  хвалько  хвороба  Херосіма
Диктант.
Цвіте  черемха. Я дуже люблю це дерево. Воно завжди посміхається. А навесні, коли білі пахучі квіти вкривають його, навіть сміється.
·       Визначити головні і другорядні члени речення;
·       Скласти речення із словами;
·       Знайти в реченні займенники, визначити особу;
·       Пояснити правопис слова сміється;
·       Зробити звуко-буквений аналіз слова черемха;
·        Розібрати за будовою слово вкривають;
·       Визначити час і дієвідміну дієслів;
·       Виписати прислівники.
Ц цв ця оц цу ац
Цемент  цукерка цирковий  цукор
Диктант.
Сидить Марушка в семи кожушках. Хто її роздягає, той сльози проливає. Один пастух багато овець пасе.
·       Відгадати загадки, зробити звуко-буквений аналіз відгадки;
·       Поділити слова на склади, поставити наголос;
·       Назвати займенники, числівники;
·       Встановити зв’язок слів у реченні, підкреслити основу;
·       Записати антоніми до слів багато, сидить;
·       Поставити запитання до слів, назвати частини мови;
·       Розібрати за будовою слово проливає.
Ч оч чв чн ач вч
Черговий  черевики  черемха  черешня  четвер  читання  чотирнадцять
Диктант.
Дитячі  іграшки виникли дуже давно. Спочатку це були камінчики, шишки, палички, глиняні грудочки. Пізніше  для розваги дітей виготовляли  зменшені копії різних речей.
·       Визначити основу речення;
·       Підкреслити однорідні члени речення;
·       Поставити наголос у словах, поділити їх на склади;
·       Зробити звуко-буквений аналіз слова черевики;
·       Виділити букви, що позначають глухі приголосні звуки;
·       Розібрати за будовою слово грудочки;
·       Визначити в якому відмінку вжиті іменники, виділити їх відмінкові закінчення;
·       Розібрати як частину мови слово іграшки.
Ш ша шп шу шву ш
Шеренга  шістнадцять  шістдесят  шістсот  шофер
Диктант.
Люби книгу! Вона навчить тебе шанувати людину. З книги ти довідаєшся про багато цікавих речей. Я і ти, всі ми сподіваємося, що, читаючи книги, відчуємо, який це скарб - наша рідна мова.
·       Назвати речення за метою висловлювання;
·       Поділити слова на склади для переносу;
·       Записати звукову модель слова шістнадцять;
·       Виписати займенники, визначити їх особу;
·       Визначити рід прикметників;
·       Встановити зв’язок між словами в реченні;
·       Визначити час дієслів;
·       Утворити споріднені слова від слова мова.
Щ ще ощ щі щу іщ
Щогодини щоденно  щотижня щедрувати
Диктант.
Не шуміть ви осокори, щоб синок вас не почув: довго бігав він на- дворі, натомився і заснув. Місяченьку, чародію, не жартуй крізь вікна з ним, не лягай йому на вії ти промінням голубим.
·       Назвати слова вжиті в переносному значенні;
·       Виписати займенники, визначити їх особу;
·       Скласти речення з одним із слів;
·       Встановити зв’язок слів у реченні;
·       Знайти прислівники;
·       Підкреслити однорідні члени речення;
·       Розібрати як частину мови слово бігав;
·       Пояснити правопис частки не з дієсловами.
Ююр ою ють тю в’ю
Юннат  юрта Юлія  Юрій
Диктант.
Птахи наші друзі. Вони знищують шкідників лісу. А ще вони радують нас своїм співом. Бережіть птахів! Вони…
·       Закінчити текст, визначити, якого він типу?
·       Визначити тип речень за метою висловлювання;
·       Підкреслити основу речення;
·       Виписати слова, в яких звуків більше, ніж букв;
·       Визначити рід, число, відмінок іменників;
·       Скласти речення з одним із слів;
·       Записати звукову модель  слова знищують;
·       Дібрати споріднені слова до слова радують.
  Я яє яс ян ля ця
Якір   ярина  ясен Ярина
Диктант.
Наше подвір’я велике. Валер’ян і Улянка випололи на ньому бур’ян. Потім розбили квітник. Хлоп’ята розчистили майданчик. Там ми всі граємо в мяча.
·       Визначити головні і другорядні члени речення;
·       Назвати власні назви;
·       Пояснити правопис слів із апострофом;
·       Виписати і розібрати за будовою слова з префіксами;
·       Визначити час дієслів;
·       Записати звукову модель слова подвір’я;
·       Підкреслити однорідні члени речення;
·       Скласти речення із словами ярина, Ярина.
Ь льо тьо нь ось
Льон  тьохкає  бадьорість 
Диктант.
Ти знаєш що таке хліб?  Хліб-це наше життя, наше багатство. Без хліба люди-сироти, а земля - страждальниця. У хлібину вкладена велика праця багатьох людей. Шануйте працю хліборобів! Бережіть хліб!
·       Назвати тип речень за метою висловлювання;
·       Виписати споріднені слова, виділити корінь;
·       Зробити звуко-буквений аналіз слова багатство;
·       Назвати порівняння;
·        Виписати слова, в яких звуків менше, ніж букв;
·       Розібрати як частину мови слово праця;
·       Скласти речення із словами;
·       Назвати однорідні члени речення;

·       Від слова праця утворити дієслово.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Тема. На ше здоров’я в наших руках. Що потрібно знати про кір. Мета: поглибити знання учнів про «здоров'я» та «здоровий спосіб жи...